AANMELDING EN INFORMATIE

(voor cliënten en verwijzers)

4 juni 2021  Ondanks de aanhoudende maatregelen omtrent het COVID-19 virus, blijven wij bij de Hoofdlijn werken zoals de afgelopen maanden, deels op locatie en deels middels (beeld)bellen.
Graag vragen we uw aandacht voor de volgende zaken:

Bij klachten: blijf thuis. Laat het ons weten en uw afspraak kan middels beeldbellen (KPN zorgmessenger) of telefonisch doorgaan.

Als u bij de praktijk binnen komt, vragen wij u eerst uw handen te wassen of te desinfecteren met de aanwezige gel.
Kom a.u.b. precies op de afgesproken  tijd, dan kunt u direct doorlopen naar de kamer van uw behandelaar, de deur staat in principe open.
De therapeuten zorgen dat ze op tijd kunnen beginnen.

Ga niet onnodig in de wachtkamer wachten.

Onze wachtkamer is alleen voor uitzonderingen. Bijvoorbeeld als de kamerdeur van uw behandelaar nog dicht is.

In de wachtkamer vragen wij u een mondkapje te dragen.
Er mogen maximaal 2 mensen in de wachtkamer plaats nemen.

Als er meer mensen wachten, dan verzoeken wij u helaas buiten te wachten.

Het secretariaat is alleen telefonisch of via de infomail bereikbaar. U kunt niet meer langs gaan bij de office manager.

De groepsbehandelingen gaan door. Bij de groepsgrootte is rekening gehouden met de 1.5 m afstand onderling. In elke groep wordt besproken of dit ook acceptabel voelt. U kunt uw vragen of zorgen met uw therapeut bespreken.

Wij kunnen u helaas geen drinken aanbieden. Toiletgebruik is mogelijk, maar probeer dit te beperken.

Uw therapeut kan een voorkeur hebben voor beeldbellen, bv als het om een medicatie consult gaat.
Het kan ook zijn dat uw behandelaar ervoor kiest om op sommige dagen thuis te werken.
Uw behandelaar heeft met u afgesproken of uw afspraak via beeld of op locatie is.
Als het onduidelijk is, mail dan naar info@dehoofdlijn.nl

We hopen dat onze huisregels helpen om verspreiding van COVID-19 beperken.
Mocht u nog vragen of tips hebben, dan horen wij die graag.

NB Als u ziek bent en ook niet gebeld wilt worden, mail ons dan op info@dehoofdlijn.nl
De no show regeling is sinds 25 mei 2020 weer van kracht, ook voor gemiste (beeld)bel afspraken.

Aanmelding

U kunt zich bij ons direct online aanmelden. De verwijzing gaat via het beveiligde cliëntenportal van De Hoofdlijn. Klikt u daarvoor op:

AANMELDEN

Op het aanmeldscherm dient u de verwijsbrief van de huisarts als kopie of scan toe te voegen (.doc, .pdf, .odt, .jpg, .png).
Let op: Als de verwijsbrief uit meerdere pagina’s bestaat, geeft een scanner bij het opslaan als pdf vaak de mogelijkheid meerdere pagina’s te gebruiken.
U kunt ook meerdere foto’s maken en via bijvoorbeeld de app “Tinyscanner” de foto’s tot één pdf-bestand samenvoegen.
Op basis van uw aanmelding met verwijsbrief vindt een eerste toetsing plaats over de vraag of De Hoofdlijn uw aanmelding in behandeling kan nemen.
U hoort binnen twee weken van ons.

Telefonische screening

Als we verwachten u te kunnen helpen, wordt er een afspraak gepland voor een telefonische screening.
Tijdens deze screening wordt u gevraagd naar uw klachten en wordt aan de hand van uw verhaal ingeschat of wij de juiste plek zijn voor u.
Zo ja, dan wordt er met u een afspraak ingepland voor een intakegesprek op onze praktijk. Zo nee, dan verwijzen wij u terug naar de huisarts. Soms kunnen we u adviseren waar u mogelijk wel de juiste zorg kunt krijgen.

Binnen de Basis GGZ wordt tijdens de telefonische intake al een beeld verkregen van het te volgen behandeltraject.

Alle verzekerden kunnen bij ons terecht. De datum van de telefonische screening is de startdatum, ook voor uw verzekeraar.
Dit betekent dat de telefonische screening ook in rekening wordt gebracht!
De wettelijk verplichte eigen bijdrage is door de overheid vastgesteld op 385 Euro, dus ook als u na screening wordt verwezen of besluit niet in behandeling te komen, betaalt u een deel van uw eigen risico.

Mogelijke aandachtsgebieden
Intake

Bij de intake in de S-GGZ (gespecialiseerde GGZ) krijgt u met twee hulpverleners gesprekken, het eerste gesprek vindt plaats met een GZ-psycholoog, psychiatrisch verpleegkundige, verpleegkundig specialist of psychotherapeut. Het tweede gesprek is met een klinisch psycholoog of psychiater.
Het intakegesprek heeft tot doel om op basis van uw klachten een diagnose te stellen en daarmee te kijken hoe we u het beste kunnen helpen.
U moet zich bij het eerste bezoek kunnen legitimeren met een paspoort, rijbewijs of ID-kaart.

Behandeling
In principe bieden wij in het eerste jaar van de behandeling maximaal 20 gesprekken, in het tweede jaar maximaal 15 gesprekken. Na maximaal 2 jaar wordt de behandeling afgerond.

Intake Basis GGZ
Binnen de Basis GGZ wordt tijdens de telefonische intake al een beeld verkregen van het te volgen behandeltraject.

ROM vragenlijsten

Voor de intake willen wij graag dat ook u een inschatting maakt van uw klachten en algemeen functioneren. U krijgt daarom via een mail van ons het verzoek een vragenlijst in te vullen. Later in het traject zal u gevraagd worden deze vragenlijst nogmaals in te vullen. Door de uitkomsten te vergelijken kan het effect van uw behandeling worden geëvalueerd. Op basis van dit soort vragenlijsten kan de doelmatigheid van de zorgverlening verhoogd worden. Indien u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit in het intakegesprek aangeven.

Kwaliteit

Wij streven ernaar om zorg van zeer goede kwaliteit te leveren, duidelijk met onze cliënten te communiceren en begrijpelijke informatie te leveren.
Binnen De Hoofdlijn wordt een gedragscode gebruikt, zoals dat gebruikelijk en verplicht is voor zorginstellingen. U vindt deze gedragscode bij de links hieronder. Dat neemt niet weg dat er soms toch iets mis kan gaan en u teleurgesteld bent of niet tevreden. Als dat het geval is kunt u het beste hierover in gesprek gaan met de hulpverlener in kwestie.

Communicatie

Wellicht is er sprake van een misverstand, tegenstrijdige verwachtingen of onvoldoende communicatie en kan uw onvrede in een gesprek worden weggenomen. Misschien is er iets fout gegaan zonder dat wij ons er van bewust waren en dan horen wij dat graag van u.
Allereerst omdat wij de fout zo snel mogelijk willen herstellen en ten tweede omdat we een dergelijke fout in de toekomst willen voorkomen.

Klachten

Als u er in een gesprek met uw hulpverlener niet uitkomt en uw onvrede blijft bestaan dan kunt u zich in eerste instantie wenden tot de teampsychiater. Als ook dit niet voldoende is, kunt u vragen naar contact met de directeur. Zij kan u algemene informatie geven over uw rechten als cliënt en over manieren om een klacht aan te pakken. Als u dat wenst kan een klachtenfunctionaris een bemiddelende rol spelen. De Hoofdlijn is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg. Dit is een onafhankelijke organisatie, die klachten behandelt, die u kunt hebben over een zorgaanbieder, zoals De Hoofdlijn.

BEMIDDELING BIJ KLACHTEN

Geschillencommissie zorg

Informatie hierover vindt u op de website www.degeschillencommissiezorg.nl
De klachtenfunctionaris kan u hierover informeren en u met de procedure helpen als u dat wilt.

Klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris bereikt u via het secretariaat van De Hoofdlijn 088-8225600 of via email: info@dehoofdlijn.nl.

Kwaliteitsstatuut

De Hoofdlijn heeft een goedgekeurd Kwaliteitsstatuut.
Er zijn ook Leveringsvoorwaarden, die gelden voor de GGZ in Nederland.
Zie hieronder de links naar deze documenten.

Vragen over uw factuur

Heeft u een vraag over uw factuur? Dan kunt u deze, via info@dehoofdlijn.nl, aan de financieel manager stellen.