Running therapie

 

Voor wie

De Hoofdlijn biedt u de mogelijkheid om deel te nemen aan running therapie. Running therapie is het therapeutisch inzetten van de 'rustige duurloop' ten behoeve van mensen met een depressie of andere psychische klachten, als onderdeel van de behandeling.

Running therapie is goed te combineren met andere behandelvormen. Het kan worden toegepast naast psychotherapie en/of medicatiegebruik.

Doel

Het doel van running therapie is het verminderen van psychische klachten. Uw conditie zal toenemen en u leert uw grenzen kennen. Inhoud en werkwijze
Voordat u met running therapie kunt beginnen wordt u uitgenodigd voor een indicatiegesprek en worden uw individuele doelen besproken.

In de running therapie wordt altijd gestart met rustig inlopen. Daarna worden losmaakoefeningen gedaan en start het loopprogramma aan de hand van een individueel opbouwschema. Na afloop wordt een cooling down (stretchoefeningen) gedaan. In de running therapie kunt u na 10 weken 30 minuten achter elkaar hardlopen.

Er wordt een keer per week onder begeleiding van de running therapeut gelopen, individueel of in groepsverband.

Ook een aantal keer per week zelfstandig hardlopen maakt onderdeel uit van de therapie.

Om te gaan starten dient u te beschikken over sportschoenen en functionele sportkleding.

Praktische informatie

De running therapie wordt gegeven door runningtherapeut Marc Vermaat. Het indicatiegesprek vindt plaats in een van onze praktijken, de running therapie start op verschillende locaties rondom IJmuiden en Haarlem.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw behandelaar.

 

De hoofdlijn, de menselijke maat in hulpverlening