DE HOOFDLIJN

De
menselijke
maat
in
hulpverlening

De Hoofdlijn is een praktijk voor psychotherapie en psychiatrie, gericht op diagnostiek en behandeling van mensen met psychische klachten. De Hoofdlijn is een erkende instelling op het vlak van de geestelijke gezondheidszorg met vestigingen in Haarlem, IJmuiden en Castricum. Elke vestiging beschikt over een klein, deskundig en multidisciplinair team van betrokken hulpverleners. De Hoofdlijn richt zich op behandeling van volwassenen (18-65 jaar).

PRAKTIJK

Aanmelden en Wachttijden

U kunt zich aanmelden via ons beveiligde cliëntenportal. Door op onderstaande button te klikken, ziet u meer informatie en een link naar het aanmeldformulier.
Let op:
Via deze portal moet ook de verwijsbrief van de huisarts aan ons worden toegezonden.

NB Onze huidige wachttijden zijn langer dan gebruikelijk, zie onderaan deze pagina.

HIER AANMELDEN

Bereikbaarheid
 

Voor het afzeggen van afspraken, herhalingsrecepten of als u wilt worden teruggebeld, stuurt u een mail naar info@dehoofdlijn.nl

We zijn van 8.30 tot 17.00 uur open en bereikbaar via bovenstaand mailadres.

De praktijk is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.30 uur tot 12.30 uur.

Telefoonnummer: 088-8225600

Kosten

In 2023 zijn er overeenkomsten gesloten met de zorgverzekeraars. Alle verzekerden kunnen bij ons terecht. Bij aanmelding wordt een Zorgtraject geopend. De datum van het verwerken van uw aanmelding en het inplannen van de telefonische screening is de startdatum, ook voor uw verzekeraar.
Dit betekent dat de aanmelding en de telefonische screening ook in rekening worden gebracht!
De wettelijk verplichte eigen bijdrage is door de overheid vastgesteld op 385 Euro, dit wordt per kalenderjaar gerekend, ook als u na screening wordt doorverwezen of besluit niet in behandeling te komen, betaalt u een deel van uw eigen risico, mocht deze nog niet aangebroken zijn.

Afspraken afzeggen

Afspraken kunnen tot maximaal 24 uur van tevoren worden afgezegd of verzet, bij voorkeur per e-mail. U kunt ons ook in het weekend mailen.
U kunt mailen naar info@dehoofdlijn.nl
Volgens de richtlijnen van de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) worden afspraken, die niet tijdig worden afgezegd, geregistreerd als een no-show.
Dit geldt ook als er sprake is van overmacht, zoals bijvoorbeeld ziekte. De Hoofdlijn behoudt zich het recht voor om in die gevallen rechtstreeks een rekening aan u te sturen. Wij kunnen de plek die leegkomt in de agenda op zo’n korte termijn niet meer vullen. Daarom wordt een standaard tarief van 75 Euro gehanteerd. Dit bedrag wordt NIET door uw zorgverzekeraar vergoed.

OVER ONS

Doel

Wij bieden doelgerichte zorg aan mensen met psychische klachten. We werken met hoog opgeleide professionals die zorg bieden volgens de richtlijnen, met oog voor de mens achter de diagnose. Hierdoor kunnen mensen weer beter functioneren en zich goed voelen op verschillende vlakken van hun leven.

HET TEAM

Wij
bieden
doelgerichte
zorg

Het team

We werken bij De Hoofdlijn in kleine teams, met verschillende disciplines, GZ-psychologen, psychotherapeuten, sociaal psychiatrisch verpleegkundigen, klinisch psycholoog, verpleegkundig specialist en psychiaters. Elk team wordt aangestuurd door een teampsychiater.

HET AANBOD

B-GGZ en S-GGZ

De Hoofdlijn biedt zorg in de Basis GGZ (GB-GGZ) en de Specialistische GGZ (S-GGZ).
In de GB-GGZ wordt u alleen gezien door een regie behandelaar/GZ psycholoog en is de behandeling korter.
Indien nodig kan de zorg binnen de Hoofdlijn opgeschaald worden naar S-GGZ.
In de S-GGZ wordt u ook door een psychiater of klinisch psycholoog gezien, deze behandeling kan langer duren.
De huisarts verwijst voor een van beide. Dit staat aangegeven op uw verwijsbrief.

Klanttevredenheid

Na het beëindigen van de behandeling vragen wij aan cliënten -per mail-  om feedback en een waardering van de behandeling. Onze klanttevredenheid ligt hoger dan het landelijk gemiddeld, gemeten met de CQ-index. Onze scores over 2023 waren:

Bejegening (1-5) : 4,8
Samen beslissen (1-5) : 4,7
Uitvoering behandeling (1-5) : 4,5
Informatie behandeling (1-5) : 4,4
Totaal (1-10) : 9,0

In 2023 willen we het inzetten van e-health verder verbeteren, meer lichaamsgericht werken en (nog) vaker familie of naasten betrekken.

Op Zorgkaart Nederland kunt u ook een indruk krijgen van de waardering van cliënten van De Hoofdlijn.
U kunt hier uw eigen waardering geven.

Wachttijden

Op dit moment zijn de wachttijden bij De Hoofdlijn helaas vaak langer dan u van ons gewend bent.

Veel nieuwe aanmeldingen krijgen eerst het advies elders hulp te zoeken.

In de GB-GGZ is de wachttijd wisselend, in Haarlem hebben we een aanmeldpauze.

Voor de SGGZ hebben we in Haarlem tot nader bericht ook een aanmeldpauze.

Hieronder ziet u de wachttijden voor de S-GGZ voor de drie locaties.

Wachttijd S-GGZ Haarlem

AANMELDPAUZE

Tot telefonische screening: 2-3 weken
Vervolgens tot intake, diagnostiek en advies behandelplan: 14-20 weken
Vervolgens tot start behandeling: 0-6 weken

Wachttijd S-GGZ IJmuiden

Tot telefonische screening: 3-4 weken
Vervolgens tot intake, diagnostiek en advies behandelplan: 14-16 weken
Vervolgens tot start behandeling: 0-6 weken

Wachttijd S-GGZ Castricum

Tot telefonische screening: 2-3 weken
Vervolgens tot intake, diagnostiek en advies behandelplan: 12-14 weken
Vervolgens tot start behandeling: 0-10 weken.

CONTACT